Een valse Kusama of een echte Peeters?
A fake Kusama or a real Peeters?

Vorig jaar kondigde het Stedelijk Museum Schiedam op hun website aan dat ze deze handschoenenbol van Kusama hadden verworven.
Ik maak hier bezwaar tegen. Dit is overduidelijk een werk van Henk Peeters. Ik krijg hierin bijval van kunsthistorici die bekend staan om hun kennis van Nul en Zero.
Begin jaren zestig ver voordat Kusama in Nederland kwam, werkte Henk Peeters al met roze huishoudhandschoenen en grote bundels en bollen met waterzakjes of met water gevulde doorzichtige plastic handschoenen. Puur, direct en ready made zonder iets artistieks. Kusama, heeft dat nooit gedaan. Zij verklaarde dat ze niet van plastic hield.
Alles wat zij maakte trok ze naar zichzelf: door te bestippelen of te beschilderen of te schilderen.
Kusama ging altijd op de foto met haar objecten. Er is geen foto van haar met de handschoenenbol.
In geen enkel boek over Kusama komt een ready-made voor. Ze hield van typische vrouwelijke modeartikelen: handtassen, schoenen met hakken… nee, van afwassen moest ze niets hebben.
In geen enkel Kusama-boek komt een grote bol van handschoenen voor; en zeker niet van rubber van Nederlands fabrikaat. Als we haar bekende spiegelballen van nog geen halve meter doorsnee,
buiten beschouwing laten is er geen witte, geen zwarte, geen gouden of bestippelde, gewoon geen bal te zien. In feite gaat het om twee tegengestelde kunstenaars: Kusama trekt de aandacht naar zichzelf en Henk Peeters verwijst als realist naar de bestaande buitenwereld. Kusama wilde bekeken worden en Peeters bekeek de wereld zoals die was.
Het is voor mij onbegrijpelijk dat het Stedelijk Museum Schiedam meegaat met in elkaar geflanste verhalen van het organiserende ‘0-institute’ en een typische Peeters weet om te buigen naar een ‘echte Kusama’ zonder controleerbare feiten te overleggen of te tonen.
Ook niet als ik daar naar vraag. Zo werd ook het werk 65#01 van Peeters toegeschreven aan Kusama.Het beloofde onderzoek van het Stedelijk Museum in Schiedam heb ik nooit ontvangen. Zelf weet ik dat het idee van Henk is en ik heb niemand gesproken met kennis en inzicht van zaken die er anders over denkt.
Het enige dat ik verlang is de erkenning van het museum in Schiedam dat hun ‘verworven’ ‘Flower Chandelier’ een echte Peeters is en dat ze die malle tuttige titel schrappen.
Last year the Stedelijk Museum Schiedam announced on their website that they had acquired this glove globe by Kusama.
I object to this. This is patently a work by Henk Peeters. I am supported in this by art historians known for their knowledge of Zero.
In the early 1960s well before Kusama came to the Netherlands, Henk Peeters was already working with pink household gloves and large bundles and balls of water bags or water-filled clear plastic gloves., Henk Peeters was already working with pink household gloves and large bundles and globes with water bags or water-filled clear plastic gloves. Pure, direct and ready made without anything artistic. Kusama, never did. She explained that she didn’t like plastic.
Everything she made she drew to herself: by stippling or painting or painting.
Kusama always took pictures with her objects. There is no photo of her with the glove ball.
No ready-made appears in any book about Kusama. She loved typical feminine fashion items: handbags, shoes with heels…. no, she did not like washing dishes.
In no Kusama book does a large glove ball appear; and certainly not Dutch-made rubber. If we leave out her famous mirror balls of less than half a meter in diameter, there is no white, no black, no gold or dotted ball to be seen. In fact, these are two opposing artists: Kusama draws attention to himself and Henk Peeters, as a realist, refers to the existing outside world. Kusama wanted to be looked at and Peeters looked at the world as it was.
It is incomprehensible to me that the Stedelijk Museum Schiedam goes along with cobbled-together stories of the organizing ‘0-institute’ and manages to turn a typical Peeters into a ‘real Kusama’ without providing or showing verifiable facts.
Not even when I ask for them. Similarly, Peeters’ work 65#01 was attributed to Kusama. I never received the promised research from the Stedelijk Museum in Schiedam. I myself know that the idea is Henk’s and I have not spoken to anyone with knowledge and insight of matters who thinks otherwise.
All I desire is the recognition from the museum in Schiedam that their “acquired” “Flower Chandelier” is a genuine Peeters and that they scrap that silly fussy title.
Den Haag, 1 februari 2025, Mark Peeters

Op de achtergrond diverse werken van Peeters, o.a. 65#01